fredag 25 mars 2011

Søt varm bror:)

Hei!

Nå er det kjempelenge siden jeg har skrevet noe på bloggen. Nå er jeg endelig igang igjen, og tenkte å benytte anledningen til å skyte av det nye familiemedlemmet vårt, søteste Brynjar Sander. Eller "lillebroren" som han også blir kalt her i huset. Han kom til verden 4. januar på Östra sjukhuset i Göteborg.
Jeg har kanskje ikke blogget på en stund, men det betyr ikke at jeg har hatt strikkepause. Det har nok blitt litt mindre strikking enn ellers, vi har hatt mye å henge fingrene i med en nyfødt baby og flytting til Karlstad oppi det hele.

Men tilbake til det viktigste - strikking:)
Allerede på sykehuset hadde han på seg hjemmestrikket tøy. Jeg har vist frem denne jakken en gang før på bloggen, men har oppgradert den med de søteste knappene som finnes,

fra Snella og Petronella.







Lille Brynjar, bare 2 dager gammel:)
På knappene står det SØT VARM BROR.

Han har ikke akkurat mangel på strikkeklær, det er så koselig å strikke små myke babyplagg. Og det tar jo nesten ingen tid å strikke de heller, iforhold til klær til Nora som for tiden strikkes i størrelse 4 år.

Denne jakken er fra Myk Start boken, den heter gammeldags omslagsjakke. Jeg har strikket den i Baby Alpaca Silk, ett av de nye garnene til Drops. Jeg har strikket mye i dette garnet i det siste, jeg kjøpte nemlig ganske mye av det når det var på tilbud. Det er et utrolig deilig og mykt garn, perfekt til babyklær og klær som skal helt inntil huden. Det klør ikke i det hele tatt og loer mindre enn andre alpacagarn jeg har strikket med.











Jakken fikk litt rare proposjoner, den er liksom litt for bred og litt for kort. Det er ikke det garnet som er anbefalt i boken, men hvis man legger opp litt færre masker enn det som står blir det nok et mye bedre resultat. Det skal jeg gjøre neste gang iallefall.
I Myk Start boken er det fine og enkle oppskrifter, det er den perfekte boken for nybegynner-strikkere. Det eneste jeg ikke liker er at det er MYE montering på oppsriftene, jeg fortrekker å strikke plagg som er ferdige når man er ferdig å strikke de;)

Jeg har også strikket en uglejakke til Brynjar, han må jo stå matche storesøsteren i uglegenseren. Denne jakken er jeg veldig fornøyd med. Jeg ville ha en liten jakke som jeg kunne bruke fra han ble født. Jeg har strikket andre jakker i størrelse 0-3 mnd, men av en eller annen grunn blir disse alt for store for nyfødte. Så jeg kjøpte et garn jeg likte (Nepal fra drops) og målte hvor mange cm en babyjakke i str 56 er. Så la jeg opp masker iforhold til strikkefastheten på garnet og strikket en babyjakke i str 56-62. Den ble helt perfekt størrelse. Så liten at jeg kunne ha den på hjem fra sykehuset med god oppbrett på armene, men samtidig god i størrelsen. Jeg har forelsket meg helt i disse uglene, så jeg satte sammen bolen og armene med rundfelling ganske lik rundfellingen på uglegenseren, bare i babystørrelse. Jeg strikket uglene litt mindre og valgte å ikke ha øyne på uglene, siden jakken er så liten.





En rask oppvisning av noen andre ting jeg har strikket til lillebroren :)

Hjelmlue fra nøstebarnboken i Duo silkeull

Fanabody i Dale merinoull


Ribbestikkbukse 0-1 år fra Nøstebarnboken i 2-trådsgarn fra Nøstebarn


Nå har Brynjar fått mye oppmerksomhet, så jeg strikket en genser til den veldig søte storesøsteren også. En enkel genser med rundfelling, strikket i Kauni.


Søte treknapper med kattemotiv




Fine, snille Nora:)


Nå skal jeg sette i gang med å strikke barselgaver. Det virker som alle skal ha baby til sommeren. Babyboom i vennekretsen er koselig, det er gøy å strikke masse bittesmå babyklær.

Jeg har tenkt å bestille meg merkelapper til å ha i klærene jeg strikker, og prøver å finne på et morsomt navn å ha på disse, et slags "designmerke". Jeg klarer ikke å bestemme meg, er det noen som har et forslag? Et morsomt ord eller noe som passer til meg. Hjelp meg å finne på hva jeg skal ha på merkelappene, jeg kommer til å velge en av navnene. Den som kommer med det forslaget jeg velger får en premie i posten:) Noe hjemmestrikket selvfølgelig, eller finfint garn;)

Håper på mange gode forslag!!

Monika

6 kommentarer:

  1. Så flink du er! Min nye farmor nummer 2! ;) Ingebjørg :)

    SvaraRadera
  2. Tusen takk Ingebjørg:) Farmoren din er helt fantastisk, mitt store forbilde:)

    SvaraRadera
  3. goe du e! masse fine ting som vanlig!:)

    eg har forresten massevis av voldsomt seriøse forslag te designermerket ditt! : Monikaz! / Manb /NorBryn/ storesøster &lillebror/ søs&bror/ N&B/ strikkedilla as/ strikkemafiaen/ garnsnobben/ ull til folket!/klem fra Monika :)

    hehe! eg kan sikkert komma på flerne ultrafantastiske forslag og! Me ses plutselig!
    klem fra wenche

    SvaraRadera
  4. Hihi, garnsnobben;) det var en morsom en:)

    SvaraRadera
  5. Utrolig mye fint du har laget, Monika! Koelig at du er i gang med bloggen igjen. Skjønner godt at det blir lite tid til blogging, så mye fint som du strikker! Jeg er imponert! :)

    SvaraRadera
  6. Tusen takk:) kom gjerne med forslag om navn til merke:) jeg lurte på å starte en sånn eplabutikk som du har, er det lett å forstå hvordan man gjør det?

    SvaraRadera